Wednesday, October 5, 2011

cEriTA uNTuk koARnG 6(b)

Kring!!Kring!! Telephone di atas  kaunter pertanyaan menjerit minta diangkat.Lalu Ed pun mengangkatnya.

"Hello, Maya Chocolate House. Saya Ed." ayat yang selalu keluar dari mulutnya apabila ada panggilan masuk.

" I dengar kafe you ada buat kek coklat erk?" tanya si pemanggil.

"Ya encik.."

"Mr. Syamsul'
"Oh, ye Encik Syamsul. Kita juga menyediakan makanan-makanan lain yang berasaskan coklat. Encik nak buat tempahan ke?"

"Yes, saya nak buat tempahan untuk my mummy. Dia cakap kek kedai you sedap. That's why  i call your cafe. Dia ada singgah and she buy a slice of chocolate cake." kata En. Syamsul.

"Ok thanks. Kalau macam tu boleh saya tahu kek jenis apa yang encik nak tempah?"

"Er, Sorryla. I ni bukannya tahu sangat bab-bab birthday party ni. Ni first time i nak buat untuk mummy I. Dia asyik complain I tak pernak kasi dia suprise. Itu yang I call you ni. Alah, you satelkanla ye. I ikut je. Ok. Nanti I bayar." katanya lagi.

"Maaf encik. Ini ukan masalah bayaran. Saya memang boleh uruskan tapi saya kena tahu konsepnya, tempatnya, untuk siapa dan sebagainya." balas Ed. Si pemanggil lama berdiam.

"Hello, encik. Encik Syamsul? Encik ada lagi ke ?" panggil Ed.

"Yeah, saya ada lagi ni.'' balasnya seolah baru bangun dari tidur.
'Dia call time mamai ke? Biar betul mamat ni.' bisik hati Ed.

"Macam nilah Encik Syamsul. Apa kata kalau encik datang kafe saya dan kita bincang. Bila encik free?" tanya Ed lagi.

"You ni macam nak date dengan I pula. Siap tanya bila free bagai.''

"Eh, mana ada. Saya cuma nak tolong encik je. Tadi kan encik cakap mummy encik bising-bising sebab encik tak pernah buat suprise party kat dia. Jadi saya nak tolong la encik."

"Oklah. Nanti malam I datang dalam pukul 9.30 nanti.'' balas Syamsul setelah lima saat berfikir.

"Ok encik. Malam nanti kita jumpa. Assalamualaikum.'' balas Ed .

"Wa.." tak sempat si pemanggil membalas Ed sudah pun memeutuskan talian.

'Ish perempuan ni. Aku tak sempat jawab salam, dia dah letak.' getus hati Syamsul. Tiba-tiba Syamsul menepuk dahinya sendiri. 'La kenapa la aku tak tanya nama dia tadi. Macam mana nak jumpa ni.'

*

Tinng!! Pintu kafe berbunyi menandakan ada pelanggan masuk. Mata Ed teralih ke pintu kafe. Dia melihat ada seorang lelaki dengan berbaju kemeja kuning cair tanpa tie, berseluar slack dengan kasut berkilat.
'Mamat ni ke yang telephone aku tadi' tanya Ed dalam hatinya.

"Ye encik, Encik cari siapa?" tanya satu suara. Sopan betul.

"Er, saya cari perempuan yang jawab panggilan saya tadi.'' jawabnya jujur.

"Pukul berapa ye encik" tanyanya lagi.

"Dalam pukul 1.30 petang macam tu" balasnya lagi.

"Oh" muka Fatin yang bercahaya tadi tiba-tiba keruh. Dengan muka bengang, Fatin memanggil Ed. Lalu Ed pun berjalan menuju ke arah lelaki tersebut.

'Eh, dia? Takkanlah? Aku dah cakap dengan dia? Biar betul?' bertubi-tubi soalan muncul di minda Syamsul

"Encik Syamsul ke?" tanya Ed. Diam. Hanya bunyi air-conditional yang berbunyi. Syamsul pula hanya menilik wajah yang dirinduinya sekian lama.

"Encik? Encik ok ke?" tanya Ed lagi.

"Oh, yeah, saya ok."jawabnya kalut.

"Silakan duduk encik. Saya buatkan air dulu. Encik nak hot chocolate, coffee, cappuccino, latte, esspreso  atau mocha" tanya Ed.

"Hot latte." balasnya.

"Makan?" tanya Ed lagi. Syamsul hanya memberikan gelengan sebagai jawapan. Ed terus berlalu ke bahagian dapur untuk membuat minuman untuk pelanggannya. Syamsul di depan kelihatan sepetri cacing kepanasan. Tidak senang duduk. Serba tak kena.Lantas di gamitnya wanita yang menegurnya tadi.

"Ye encik?" tanya Fatin.

"Siapa wanita tadi tu?" Syamsul memulakan aksi Detektif Conannya.

"Oh, yang cakap dengan encik tadi tu?'' tanya Fatin inginkan kepastian. Syamsul menagguk pantas. Tak sabar rasanya dia ingin mengetahui tentang wanita yang perna mengetuk pintu hatinya.

"Dia tu ketua pekerja dekat sini. Kitorang semua panggil dia Ed. Nama penuhnya tak tahu la pula. Dia tu peramah la juga. Tapi umur dia saya tak tahu. Encik kenalah tanya tuan punya badan." balas Fatin acuh tak acuh.

'Kenapa la perempuan tu pula yang dia tanya. Aku yang da bomb kat depan dia ni dia buattak tahu je. Hish tak faham aku perangai lelaki ni.' gatusnya dalam hati.

Belum sempat Syamsul meneruskan operasi soal jawab denggan Fatin, Ed muncul bersama dua mug hot latte yang di pesannya.

'Cepat betul' bisik hati Syamsul. Lalu dia mengucapkan terima kasih kepada Ed apabila Ed menghidangkan minumannya. Fatin telah pun berlalu setelah terlihat Ed datang. Lalu mereka pun berbincang tentang majlis hari jadi bonda Syamsul.

No comments: