Thursday, June 30, 2011

cEriTa hAri iNi dan Esok

assalamualaikum..wahai manusia sekalian alam..haha..cam sawn je

aq pun tak tahu kena aku tetibe hiper active malam bebuta neyh..mye perasaan nak jadi specialistheart n lung berkobar-kobar bila aq da baca novel islamik yang berkisahkan tntg seorang doc. islam yg sememangnye mengamalkan ajaran islam dalam kehidupan seharian. dan aq rasa benda neyh memang berlaku dalam masyarakat sekaliling..masih ramai lagi doc. yang sememangnya islam dalam ic tetapi tidak mempraktikannya dalam proses mengubati orang lain..bagi aq tugas seorang doc, bukan sahaja mengubati patient secara fizikalnya tetapi rohani nya..contohnya kat  malaysia, sebuah negara islam yang mmenjadi contoh bagi negara islam lain..

nurse-nurse di hospital kerajaan mahupun swasta rata-ratanya adalah islam, tetapi adakah tugas mereka hanya memberitahu tentang kesihatan fizikal semata-mata..mengingatkan tentang pengambilan ubat yang tepat pada waktu dan dos yang diambil..di saat pesakit diambang maut adakah hanya ahli keluarganya sahaja yang akan berkata "mengucap ayah/ mak/ adik/ kakak/ abang/ dan sebagainya?

 sedangkan di negara barat seorang paderi dikhaskan untuk berkerja di hospital untuk membantu para pesakit kristianya meninggal dalam keadaan kristian..disaat azan di laungkan mengajak umat islam bersatu dan menyempurnakan solat, tak boleh kah kita sebagai nurse yang bertugas memberitahu hal itu kepada patient..biarpun mereka tidak menyempurnak arah tersebut setidak-tidaknya kita sudahpun mengingatkan mereka..hm..aq hanya seorang pelajar berumur 16 tahun.. sememannya kuasa bukan di tangan aq untuk merubah apa yg terjadi saat ini..cuma aq harapkan doa kalian agar aq bolah menjadi doc. bukan sahaja doktor fizikal tetapi juga doktor rohani..

No comments: